دانلود متن کامل پایان نامه طراحی مجتمع تجاری_تفريحي در شهرستان ساری

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد علوم و تحقیقات مازندران

تابستان 1393

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

فهرست

 

 

مقدمه. 1

فصل اول:. 2

(کلیات). 2

1-1 بیان مسئله. 3

2-1 اهداف طرح. 3

3-1روش جمع آوری اطلاعات. 5

4-1 انگیزه موضوع. 5

5-1فرآیند پژوهش(روش تحقیق). 6

فصل دوم:. 7

(شناخت). 7

مبانی نظری. 7

1-2  مفهوم مراكز خريد. 9

2- 2 تاریخچه مراکز تجاری. 10

1-2-2 تاریخچه مراکز تجاری در ایران. 14

2-2-2 تاریخچه مراکز تجاری دنیا. 15

3-2-2 بررسی فضاهای تجاری گذشته در جهان. 16

3-2  بازار درشهر های ایران. 18

4-2 بررسی ابعاد مختلف بازار. 19

1-4-2 بررسی بازارهای سنتی ازدیدگاه اجتماعی واقتصادی. 19

2-4-2 بررسی بازار های جدید از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی   22

5-2 مشخصه یک مرکز خرید. 23

1-5-2 عناصر اصلی مراکز خرید چند منظوره :. 23

6-2 مراکز خرید و زندگی روزمره. 24

7-2 انواع فضاهای تجاری. 26

1-7-2انواع فضاهای تجاری بر اساس اقلیم. 26

2-7-2 بازارهای مناطق گرم و خشک. 27

2-1-7-2 بازارهای مناطق سرد و کوهستانی. 28

3-1-7-2 بازارهای مناطق گرم و مرطوب. 28

4-1-7-2  بازارهای مناطق مرطوب و پرباران. 29

3-7-2 انواع فضاهای تجاری بر اساس ریخت شناسی. 30

8-2 پيشنهادات كلي در جهت طراحي همگون با بافت شهري. 32

18-2 ادغام بنايي جديد با سيستم ساخته شده موجود. 33

2-8-2 مکان يابي وتعيين عملکرد صحيح مراکز تجاري. 35

3-8-2 طراحي مسيرهاي ورودي       . 37

4-8-2 طراحي مراکز تجاري. 38

9-2 ضوابط شهرسازی. 40

1-9-2 موقعیت زمین  در طرح تفضیلی. 40

2-9-2 احکام حاصل از قوانین شهری. 41

تبصره :. 44

تراکم پایه :. 44

ضوابط و مقررات نمای شهری در طراحی بنا :. 46

توقفگاه پیاده رو :. 46

–  توقفگاه معلولین :. 47

3-9-2 اصول طراحی :. 48

*تعادل:. 48

*نظم :. 48

*هماهنگی :. 49

*تقارن :. 49

*وحدت و ترکیب :. 49

*وحدت و کثرت :. 49

*تضاد و دوگانگی :. 50

*تباین :. 50

*سلسله مراتب :. 50

*مقیاس نسبت و تناسب :. 51

*حریم :. 51

*ریتم :. 51

*هندسه و شبکه :. 52

*قلمرو :. 52

*شفافیت :. 52

*سبکی :. 52

*نور :. 53

فصل سوم:. 54

(مطالعات). 54

1-3 نمونه های تجاری داخلی. 55

1-1-3 مرکز خرید تیراژه. 55

موقعیت طرح. 56

طراحی و ساخت. 57

ایده طراحی. 58

طراحی. 59

فضای داخلی. 61

نمای مجموعه. 63

سازه. 63

2-1-3  بازار بین المللی پردیس 2 – کیش. 65

فرم مجموعه. 67

ایده ساماندهی فضاهای پروژه. 67

فضای شهری. 72

فضاهای خدماتی. 73

سازه. 74

تاسیسات برق و مکانیک. 74

3-1-3 مرکز خرید ( سیتی سنتر ) بندرعباس. 76

2-3  نمونه های تجاری  خارجی. 80

فصل چهارم :. 95

(برنامه ریزی فیزیکی و ارائه ی سرانه ها واستانداردها )   95

1-4 بررسی استاندارد ها. 96

1-1-4 بخش تجاری :. 96

فروشگاه های بزرگ و مغازه ها. 96

2-1-4 بخش خدمات :. 102

3-1-4 بخش اداری :. 106

4-1-4 پیوست استانداردها. 107

2-4 برنامه ریزی کالبدی. 114

فصل پنجم:. 118

(معرفی اقلیم و سایت). 118

3-5 ویژگیهای انسانی. 131

7-4-5) باد. 136

منابع و مآخذ. 138

ضمائم :. 143

( ارائه طرح نهایی ). 143


چکیده

اندیشه تاسیس یک مرکز تجاری و تفريحي در یک مجموعه شهری، بازتابی از رشد فیزیکی و اجتماعی آن می باشد. توسعه فیزیکی شهر از یک طرف و رشد اجتماعی و سیاسی شهر از طرف دیگر به همراهی شکوفایی اندیشه های تازه در شهرسازی و شهر نشینی موجب گردیده است که در تمام تقسیم بندی های شهر ، محله ، ناحیه و … کاربری های جدید شکل گیرد و نقاط خاصی از شهر به نوعی به کاربری های تجاری  تفريحي و .. تخصیص یابد.موضوع مورد بحث در این رساله ، طراحی یک مجتمع تجاری_تفريحي در یکی از مناطق شهرستان ساری می باشد که سعی داشته است برخی از مشکلات مخاطبین امروز خود را تا حد امکان پاسخگو باشد.

 

واژگان کلیدی:مراکز تفریحی،مدیریت،شهر،تجاری

فصل اول:

کلیات

 

مقدمه

1-علت انتخاب موضوع

يكي از امور مهم روزمره در زندگي خانواده ها در سراسر جهان خريد پاياپاي يا نقدي كالا وخدمات بوده و هست. روشهاي خريد و عادات مربوط به آن مختلف و گاهي متضاد مي باشد، بسته به اينكه خريدار چه كسي و يا محل خريد كجاست . خواسته اصلي در تمام مجتمعهاي تجاري ايجاد محيطي خوشايند براي خريد كالا ودريافت خدمات و نيز برآورد يك نياز اجتماعي است .انسان در جستجوي ارتباط ديگران است . در بازارهاي ابتدايي كه براي رسيدن به آن مردم غالباً براي عرضه كالاهاي خود از مناطق دور افتاده كيلومترها راه مي پيمودند ، شايد جنبه اجتماعي مهمترين قسمت از تجربه شخص در بازار مي بود . در اينجا بازار بصورت جشنواره اي درآمده ونقش مركز تجمع و تفريح آخر هفته را بازي مي كرد . اين جنبه اجتماعي و مهم بازار تدريجاً براثر تبديل روشهاي روستائي به پيچيدگي و تجربه مختص زندگي شهري نقش خود را از دست داد. در شهرهاي بزرگ ، مراكز تجاري در مناطق مركزي كار بوجود آمد.اينها در نزديكي تأسيسات اداري و فراغت قرار گرفته ، ديناميك روشهاي زندگي شهري را تشكيل مي دادند

2- بیان مسئله

بازار و يا مركز خريد، به مفهوم كلي كلمه، به معناي محل سرپوشيده و يا غير است كه تجمع تعدادي فروشگاه چه از يك صنف و چه از اصناف مختلف را در بر گرفته و به عنوان كانون داد و ستد، فعاليت مي‌كند. از نظر اقتصادي، واژة «بازار» به حوزه‌هايي اطلاق مي‌گردد كه ارتباط مستقيم ميان عرضه و تقاضا را برقرار نمايد. به صورتي كه پس از انجام بررسي‌هايي كه براي تعادل قيمت لازم است، در آن نرخ ثابتي براي هر كالا به وجود آيد.

تعريف بازار از زبان پروفسور «هاردي» بدين گونه است:

«بازار عبارت است از محل يا مكاني كه در آنجا عرضه و تقاضا، به منظور تعيين قميت واحد، تلاقي كنند. بازار محل جغرافيائي است كه عده‌اي از افراد را كه داد و ستد آن‌ها منجر به ايجاد عرضه و تقاضا و قيمت واحد مي‌شود در خود جمع مي‌نمايد.»

در حال حاضر در کشور ما ،کمبود مراکز تجاری که تامین کننده  نیازهای افراد باشداحساس میگردد. در راستای ایجاد چنین بستری ،طرح این پروژه بادر نظر گرفتن معماری خاص با توجه به غنای معماری ایرانی از یک طرف و استفاده از معماری مبتنی بر تکنولوژی جهانی از سوی دیگر شکل گرفته است.

استفاده از اصول معماری و شهرسازی جهت احداث چنین مرکزی می تواند باعث ایجاد یکپارچگی با محیط اطراف خود به عنوان عنصری فعال در چرخة بازرگانی و تجاری کشور باشد.

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

تعداد صفحه : 150

قیمت : 17300تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ———- (فقط پیامک)        [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

*********  ********* *********

دسته بندی : معماری و شهرسازی